ВНУТРІШНІЙ дефолт, масове безробіття, руйнація бюджетоутворюючих галузей аж до повної неможливості їх відновлення, гіперінфляція… Ви можете продовжити цей список наслідків кризи для України. Спрогнозувати це неважко з огляду на безпорадність української влади, яка й до цього не вирізнялася дієвими кроками, а нині й поготів. Про те, що Україні наприкінці 2008 року загрожує широкомасштабна економічна криза, директор Європейського департаменту Міжнародного валютного фонду заявив ще на початку грудня 2007 року. Минув рік, і криза справді настала. Але, як і рік тому, жодних натяків з боку влади на власну відповідальність за долю країни. Замість антикризової стратегії нам безпардонно демонструють хаотичні рухи та політичну манірність.
Складно багатьом, але такого, як коїться в Україні, немає ніде
Що не день, то із завзятою упертістю українська економіка сигналізує про негативні прояви кризи. На сьогодні вже загальновідомим фактом стало падіння на 45 відсотків потужностей у металургії і на 20 – практично всієї промисловості. Різкий спад виробництва показали навіть ті галузі, робота яких донедавна вважалася найстабільнішою: машинобудування (-11 відсотків) і харчова промисловість (-12). Спад виробництва виник у галузях, орієнтованих не тільки на експорт, а й на внутрішній ринок, а падіння виробництва в переробній промисловості вдвічі (-21 відсоток) більше, ніж у добувній (-10). Як наслідок, це призвело до різкого скорочення потреб в електроенергії, газі, воді (-4 відсотки). Трудові ресурси використовуються переважно за скороченим робочим днем і тижнем. За останніми прогнозами, від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі до кінця року перевищить 20 млрд. доларів.
Ці тенденції чітко простежуються в Полтавському регіоні, головний економічний потенціал якого сконцентрований в одному промисловому вузлі – Кременчуцькому: на нього припадає до 70 відсотків промислового виробництва. Значну частку в ньому посідає Кременчуцький нафтопереробний завод ЗАТ «Укртатнафта», який нині змушений працювати лише на 20 відсотків потужностей. Безумовно, тут відіграли роль зовнішні чинники: впродовж року ми спостерігаємо за конфліктом між акціонерами на міждержавному рівні. Це суттєво вплинуло на обласні показники обсягів виробництва, адже підприємство є бюджетоутворюючим для області. Отже, можна сказати, що ще тоді це підприємство було втягнуто в кризу. І хоча завод не планує зменшувати обсягів переробки, понад п’ять тисяч працюючих не відчувають впевненості у завтрашньому дні.
Через труднощі зі збутом продукції змушене скоротити на 52 відсотки обсяги виробництва ВАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат», що ємістоутворюючим для Комсомольська (кількість працюючих перевищує 8,5 тисячі осіб). Це призведе до зниження середньомісячної заробітної плати в розрахунку на одного працівника на 1000 грн. Подібна ситуація на ВАТ «Кременецький колісний завод», де з 1 листопада було офіційно впроваджено режим жорсткої економії ресурсів і 3-денний робочий тиждень, а з 25 грудня цього року до 12 січня наступного оголошено «канікули». Під загрозою призупинення виробництва ВАТ «Кременчуцький сталеливарний завод».
Слідом за цими потужними промисловими гігантами починає лихоманити підприємства обласного центру – ВАТ «Полтавський автоагрегатний завод», ВАТ «Полтававтормет», КП «Полтавський м’ясокомбінат» та інші. Частина підприємств потерпає від розбалансування фінансового механізму в частині відшкодування ПДВ, а також фінансових розрахунків. Приміром, ДП «Укрзалізниця» завинила за виготовлену продукцію та надані послуги ЗАТ «Тепловозоремонтний завод» 17,5 млн. грн., а концерну «Крюківський вагонобудівний завод» – 176 млн. грн., внаслідок чого він змушений припинити поставку залізничних вагонів.
Чергова цифра, яка шокувала цими днями: борг із заробітної плати в Україні перевищив 1 млрд. гривень. Тільки за жовтень заборгованість зросла на 23 відсотки або на 194,2 млн. грн. Із 12 млн. працюючих українців майже 265 тисяч працівників економічно активних підприємств своєчасно не отримали заробітної плати. На Полтавщині сума невиплаченої людям зарплати нині становить 30 млн. грн. (70 відсотків – промислові підприємства, 14 – АПК, 6,2 – будівельна галузь). Незабаром центри зайнятості заполонять звільнені будівельники, які зводили по всій країні житлові масиви, що тепер невідомо скільки зяятимуть порожніми вікнами і зватимуться «довгобудами» (це тема окремої розмови, бо маємо привід сучасного «МММ» із благословення держави). До кінця року в області очікується наплив 50 тисяч трудових мігрантів із-за кордону. А скільки ще їх буде, коли понад 2 млн. українців працюють на заробітках тільки в Російській Федерації? Отакі «квіточки»…
Такого немає ніде в світі. Падіння в інших країнах вимірюється десятими чи сотими частками відсотків, а подекуди – кількома відсотками. Чи відчуває кризу такою мірою, як українець, пересічний громадянин Білорусі чи Російської Федерації? Вона практично їх не торкнулася, на відміну від українців. Візьмемо для прикладу Білорусь. Це невелика країна, яка перебуває фактично в політичній і міжнародній ізоляції, але там усе працює, люди отримують зарплату і мають соціальний захист, підприємства випускають продукцію, яка реально конкурує на міжнародному ринку.
А яка наша продукція конкурентоспроможна? Коли ставилося питання про вступ України до СОТ, я запитував: що ми реально й конкретно продаватимемо? На пальцях можна полічити заводи, побудовані за останні роки в Україні. І ті, здебільшого, тільки в харчовій промисловості. Але ж і це для внутрішнього споживання, а не для того, щоб відправляти за кордон. Наша продукція неконкурентна для європейських чи американських ринків, і не треба себе тішити ілюзіями. Бо ми вчасно не модернізувалися і не поставили за мету довести технології підприємств до міжнародного рівня. А зробили все з точністю до навпаки, відкривши наш ринок і територію для імпорту. При цьому постаралися зіпсувати стосунки з Росією, втратити спільні ринки в країнах СНД. А якби нормально вибудували взаємовідносини, то мали б довгострокові проекти і вдалося б працювати на експорт із більшою імовірністю і вигодою, без взаємних митних зборів.
Нині вже експерти визнають, що прискорений вступ України до СОТ дискредитовано: основоположні принципи організації, які передбачають сприяння експортерам, були підмінені створенням тепличних умов для імпортерів – начебто для боротьби з інфляцією. Держава фактично відмовилася від захисту внутрішнього ринку. Натомість підігрівалася політика надспоживання. І тут свою роль відіграли масові кредити, коли з пропозицією допомогти купити пральну машинку декілька банків відразу кидалися наввипередки до покупця в магазині. Споживацький бум обійшовся державі майже у 80 млрд. доларів (у 2,2 рази перевищує державні резерви) – безконтрольні закордонні позички банків. «Маємо те, що маємо», і тепер беремо кошти в борг у МВФ на 30 років, щоб латати дірки в бюджеті…
Некерована фаза–падіння неминуче
Донедавна головною антикризовою новиною була позика МВФ у розмірі 16,5 млрд. доларів. Влада сприйняла її ледь не як панацею і будь-які застереження істерично відкинула. Але хоча б подумати – мала б таки. Економісти розцінюють цю «руку допомоги», як необхідний крок для самих кредиторів МВФ. Україна належить до країн, що розвиваються, і за рахунок яких держави «золотого мільярда» вирішували й раніше свої фінансові питання. Тож і тепер мають на меті за рахунок них же виходити з кризи. У зв’язку з цим у суспільстві виникли запитання: чому кредит не попросили в Росії, як це зробила Ісландія, чи в Китаю, чи в іншої держави, чиї вимоги до відсотків та внутрішньої політики були б прийнятнішими для України? Тим більше дивно чути урядові заяви, що економіка України краща за японську, коли ми позичаємо в МВФ гроші, а японці в період кризи надають кредит МВФ – 98 млрд. доларів. Кажуть, що в Японії оголосили про початок рецесії, тоді як у нас не спостерігається падіння економіки, а тільки зниження темпів зростання ВВП. Знаєте, це нагадує середню температуру по лікарні: якщо вона падає, то лікарня в цілому ніби одужує (хоча середня температура по лікарні може впасти за рахунок тих людей, які просто померли).
А чого варта заява про те, що взагалі не буде сформований Держбюджет на наступний рік? Це яскравий приклад некомпетентності уряду й фінансового блоку. Держбюджет має бути головним антикризовим важелем, баченням антикризової стратегії. Потрібні конкретні кроки уряду на випередження, а не якісь віртуальні програми й утопічні проекти. Аналітики, ґрунтуючись на історичному досвіді, стверджують, що криза може бути сприятливим періодом для тих кроків і змін, які давно хотіли зробити, але не могли з різних на те причин. Шкода, але ця теза залишається не почутою. Чому? Бо для цього представникам нинішньої влади потрібно відмовитися від хибних переконань і уявлень, можливо, навіть зламати власне бачення і спромогтися сприймати нове. А вони рідко коли готові до такого. Висновок напрошується один – у цей нелегкий період для економіки держави потрібні нові люди у владі.
Хто ж нині уособлює українську владу? Це ті люди, яких привела на владний олімп «помаранчева» революція. Який у них управлінський досвід роботи? У багатьох випадках вони ще вчаться працювати в дорученій революцією сфері. І тільки звикнувши до одних умов, вони навряд чи погодяться працювати в інших. Хоча очевидні їхня бездарність і непрофесіоналізм. Коли прийшли до влади, ставилося зовсім просте завдання – ідеологічно відірвати Україну від власної історії, переоцінити її, фактично переписати. Здоровий глузд був замінений політичною доцільністю. Але про які політичні амбіції сьогодні може йти мова, коли ваша політика збанкрутувала?
За останні 5 років населення України зменшилося на 5 млн. чоловік. То невже це не трагедія? Ми в період такої кризи дозволяємо витрачати сотні мільйонів на пам’ятники, не задумуючись про наслідки й передумови нинішньої ситуації в державі. Прискіпливо вивчаємо події минулих часів, просимо визнати у світі трагедію Голодомору 30-х років, а як убезпечуємо своїх співвітчизників від повторення тих сторінок історії? Те, що нині відбувається в суспільстві, – не менша трагедія. Тільки відгукнеться вона трішки пізніше.
Про сукупність показників, які призвели до нинішньої ситуації, слід говорити чесно. На кону – доля країни. Ті сили, які довели країну до такого стану, повинні визнати свою неспроможність і відійти вбік, щоб дати змогу працювати іншим. Треба просто зізнатись у власній недієздатності, а не «притягувати за вуха» світову кризу до українських реалій.
Криза як персональний виклик
Одвічне слов’янське питання: «Що робити?» Але в нашій ситуації, ставлячи його; навряд чи хочуть чути відповідь. Економічна криза, що розгортається, є світовою, і Україна не має жодних шансів уберегтися від її руйнівних наслідків. Тим більше при такій реакції очільників держави, які ставлять наголос на стабілізацію лише банківської сфери. А як же промисловий сектор, металургійний комплекс, машинобудування, інші галузі, соціальний сегмент? Треба враховувати, що криза – це не лише втрати та випробування, а водночас і шанс для модернізації, для вироблення нових орієнтирів економіки, шанс для країни, яка, вдало відреагувавши на виклики, може одержати якісно нове місце в новому світі. Але якщо й надалі застосовуватиметься стандартний набір методів, то Україна просто стане донором глобальної кризи. Як актив тут можуть послугувати борги, а також ресурси.
Хай це звучить, як іронія, але в нас справді багата країна, бо маємо такі колосальні втрати: електроенергії – до 30 відсотків, палива при опалювальному сезоні – до 50, води – до 60. Нині саме час, аби швидкими темпами впровадити енергозберігаючі технології! Україна має величезний дефіцит інфраструктури, і це може стати ключовим моментом стабілізації внутрішнього ринку: будівництво мостів, сучасної системи автомагістралей, національної мережі швидкісного залізничного сполучення, дешевого й доступного житла підтримає економічну активність і зайнятість в умовах лихоманки зовнішніх ринків. Багато європейських держав, незважаючи на кризу, не згорнули інфраструктурних проектів, а продовжують спрямовувати гроші в економіку. Переконливим прикладом є також прийняття Китаєм програми підтримки економічного зростання завдяки стимулюванню внутрішнього попиту.
Нам же потрібно передовсім відмовитися від популістської моделі розвитку й політики «проїдання». Криза викрила серйозні прорахунки уряду, який був налаштований на збільшення соціальних витрат, а не на розвиток промисловості. Людям не потрібні подачки, які спричиняють інфляцію. Необхідні інвестиції в українську економіку шляхом цільових державних програм. Варто також виокремити роль підприємств і їхніх власників, які стоять перед вибором – або вони модернізують виробництво, стають конкурентоспроможними, або ця криза може стати для них останньою.
Криза перебудує мізки й амбіції – це вже точно. Вона обов’язково торкнеться кожного й уже нині впливає на імідж і рейтинги конкретних людей, політичних сил, бізнесових кіл, які повинні об’єднатись, а не витрачати дорогоцінний час на міжусобні війни. Тільки взаємодія держави, бізнесу й суспільства, їхня взаємна довіра один до одного може мінімізувати як економічні, так і соціальні проблеми, які неминучі. Але треба мати бажання бачити вихід із ситуації, бо інакше не варто й заводити мову про це.